Dla wielu osób skróty BPO i SSC nie mówią wiele. Zacznijmy więc od samej definicji! Business Proces Outsourcing (BPO) i Shared Service Center (SSC) to firmy wspierające procesy biznesowe dużych przedsiębiorstw. Pojęcia te często są stosowane wymiennie, chociaż w rzeczywistości różnią się swoim przeznaczeniem
i rolą. BPO to centra outsourcingu procesów biznesowych. Firmy w tym sektorze zajmują się głównie klientami zewnętrznymi i realizują dla nich m.in. procesy związane z księgowością, logistyką i administracją, innymi słowy przejmują pracę tych działów na zasadzie outsourcingu. SSC to zaś centra usług wspólnych, czyli przeniesienie działu, sektora lub części danej firmy do innego kraju lub miejsca. Przykładem może być firma produkcyjna, która tworzy produkt w jednym kraju,
a księgowość i administrację prowadzi w innym.
Takie centra to idealne miejsce dla młodej osoby, która rozpoczyna swoją przygodę na rynku pracy.
PLUSY PRACY W BPO I SSC
ROZWÓJ
Takie firmy mają dokładnie określoną ścieżkę rozwoju i awansu, więc łatwo jest sobie wytyczyć cele, do których później można dążyć. Zaczynając swoją drogę od stażu lub stanowiska juniorskiego, w niedługim odstępstwie czasowym można zostać samodzielnym specjalistą, managerem projektu, leaderem grupy, a docelowo nawet kierownikiem danego działu. Awans jest możliwy prawie na każdym szczeblu kariery, ale jest do osiągnięcia tylko dzięki pewnemu nakładowi pracy i zaangażowaniu!
SZKOLENIA
Duże centra biznesowe zapewniają szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne swoim pracownikom, w zakresie danego stanowiska i branży. Proponują także szereg szkoleń językowych na różnych poziomach ich znajomości (od poziomu elementarnego po zaawansowany).
ZAROBKI
Płace w takich centrach dla osób bez doświadczenia kształtują się w granicach 2500- 3700 BRUTTO. W ramach zdobywania doświadczenia, ta kwota może wzrosnąć nawet do 5000 zł BRUTTO.
DODATKI
Standardem w BPO i SSC są bogate benefity do pensji podstawowej, takie jak: prywatna opieka medyczna; multisport; dopłaty do dziennego wyżywienia; dodatki wakacyjne, świąteczne, premie okresowe i wiele innych.
ŁATWIEJSZY START NA RYNKU PRACY
Niekwestionowanym atutem pracy w centrum biznesowym jest to, że praktycznie każdy student studiów zaocznych czy świeżo upieczeni absolwenci uczelni wyższych, posiadając umiejętność płynnego porozumiewania się w języku obcym ma duże szanse na zatrudnienie.
HIGIENA PRACY
Dyrektorzy tego typu przedsiębiorstw dbają o dobrą atmosferę pracy, organizują liczne przedsięwzięcia integrujące pracowników i mobilizujące do dalszej pracy
i rozwoju. Również niebagatelne znaczenie ma odpowiednia organizacja czasu pracy (klarowny, jednostajny system, pozwalający na balans między pracą, a życiem prywatnym).
JAKIE STANOWISKA
W centrach rozwinięte są działy KSIĘGOWOŚCI, gdzie zatrudnienie w dziale GL (księga główna) może znaleźć księgowa z dużym doświadczeniem. W pozostałych działach:: AP(należności) i AR(zobowiązań), często zatrudniane są osoby „świeżo” po studiach, które nie zdobyły jeszcze doświadczenia i zaczynają swoją karierę zawodową.
Młodzi ludzie mogą także pomyśleć nad stawianiem swoich pierwszych kroków kariery na stanowiskach działów ADMINISTRACYJNYCH. W przypadku tego typu pracy głównym czynnikiem pozytywnej decyzji o zatrudnieniu przez pracodawców jest dobra znajomość języka angielskiego. Jest to ogólnoświatowy język biznesu, jednak nie zapominajmy o naszym zachodnim sąsiedzie. W związku z bliskością geograficzną z Niemcami, coraz więcej ofert pracy obliguje do znajomości języka niemieckiego. Z racji częstych relacji biznesowych z krajami skandynawskimi, dodatkowym atutem będzie znajomość języka duńskiego czy norweskiego.
Świeżo upieczeni absolwenci szkół i studiów informatycznych lub osoby zorientowane na branżę IT z dobrą znajomością języka angielskiego, z pewnością znajdą swoje zatrudnienie w takich centrach, na stanowiskach typu: IT supporter; administrator; help desk czy operator specialist.
Osoby komunikatywne i otwarte na kontakt z ludźmi, z bardzo dobrą znajomością języka obcego, mogą znaleźć zatrudnienie w działach związanych z OBSŁUGĄ KLIENTA i śmiało wyszukiwać ofert, typu: Technical Supporter, Customer Service, Sales support specialist.
BRZMI DOBRZE?
Centra biznesowe słyną z nowoczesnego podejścia, nastawionego przede wszystkim na dobro pracownika. Wszystkie wyżej wymienione elementy tworzą pewien program, który ma być przyjazny dla pracobiorcy i dać mu argumenty, aby związał się z firmą na dłużej. Jest to także środowisko, w którym każda osoba, nawet na szeregowym stanowisku, jest bardzo ceniona, bo każda jednostka pracuje na sukces całości. W tym systemie z pewnością można zachować work – life balance, gdyż jego przeznaczeniem jest przede wszystkim satysfakcja pracownika. Taka forma pracy pozwala zachować świeżość i energię po 8 godzinach spędzonych
w biurze, by realizować swoje pasje i cele także w życiu prywatnym.
CO ZROBIĆ, BY ZDOBYĆ TAKĄ PRACĘ?
- Postaw na naukę języków obcych! Podstawowym kryterium w wielu firmach jest dobra znajomość języka angielskiego.
- Potencjalny pracodawca na pewno doceni także kandydata zmotywowanego do pracy w konkretnej branży i zorientowanego na dalszy rozwój w celu ulepszania siebie i firmy.
- W centrach kładziony jest nacisk na pracę zespołową. W związku
z powyższym duże szanse ma osoba, która zaprezentuje się jako uśmiechnięta, otwarta i lubiąca kontakt z drugim człowiekiem. - Dodatkowe atuty? Na pewno szkoła, kursy i studia kierunkowe! Wiedza teoretyczna z danej dziedziny jest bardzo dobrym fundamentem przy zdobywaniu doświadczenia praktycznego.
- Podczas rozmowy o pracę staraj się również poskramiać swój stres i zamień go na pozytywną energię. Dzięki temu zdecydowanie łatwiej będzie „złapać kontakt” z przyszłym szefem i pokazać swoją lepszą stronę!